Start-up
Nejčastější chyby, které vás přivedou ke krachu podnikání
Podnikání

Nejčastější chyby, které vás spolehlivě přivedou ke krachu podnikání

Obchodní úspěch se nedostaví jen tak. Začínající podnikatel nemusí být nutně mistrovským taktikem či matematickým géniem, absence promyšleného byznys plánu však může sehrát fatální roli. Kvalitní příprava pak představuje pomyslný základní kámen, kolem kterého je možné vystavět podnikatelské impérium. Na které věci není radno v počátcích podnikání zapomínat?

Co je třeba podstoupit na cestě za prosperující úspěšnou společností a jak dosáhnout, aby se vaše podnikání stalo stabilní a bezpečnou investicí? Investicí, nikoliv hazardem. Na toto téma byla sepsána celá řada knih, přičemž měla většina z nich 4 opakující se náměty. Ti, kdo mají podnikatelské ambice mohou číst dále a zbytku bych pak doporučil věnovat svůj čas smysluplnější činnosti než čtení následujících řádků.

Které zásadní chyby nejčastěji způsobují konec nadějně se rozvíjejících startupů? Jedná se o příliš mnoho členů zakládajícího týmu, nekvalitní marketingový plán, nedostatečně zmapované konkurenční prostředí a slabá podpora investora při nutnosti dalšího financování.

Níže je nabídnut seznam zásadních chyb, které často způsobují krach nadějně tvářících se startupů. Pokud na některý z následujících problémů narazíte, postavte se mu čelem.

Příliš mnoho zakladatelů

Zde více než kde jinde platí, že méně je více. V případě, že je startup financován z kapes spoluzakladatelů, je možné, že se mezi nimi časem objeví rozepře ve strategických otázkách směřování společnosti. Příliš mnoho pravomocí v rukou velkého počtu lidí tak může představovat velmi problematickou situaci a patří mezi hlavní důvody selhání v počátcích podnikání. Snaha o získání kapitálu z vnějšku ve chvíli, kdy trpíte jeho nedostatkem tak je rozumnější alternativou, před nafukováním zdravého zakladatelského jádra.

Nepromyšlený „hurá“ marketing

Zvyšování a generování skutečných příjmů si vyžaduje realistickou a dostatečně agresivní marketingovou strategii. Je potřeba prozkoumat trh, najít správný a dostatečně velký tržní segment a na něj pak efektivně cílit vlastní reklamu a propagaci. Je třeba hledat odpovědi na otázky. Jakou máte oproti konkurenci výhodu? Kdo představuje vaši cílovou klientelu? Je váš produkt zaměřen na retail nebo naopak cílíte na podniky?

V dnešní době se rovněž neobejdete bez online marketingu. Pokud to není šálek vaší kávy, je nezbytné si zajistit externího marketingového odborníka. Problémem startupů v počátcích bývá nedostatek financí, nicméně inteligentně investované peníze na marketing se vždycky vrátí v podobě vyšších tržeb.

Slabé povědomí o konkurenci

Na první pohled máte perfektní nápad, ale po čase zjistíte, že trh, kterému jste se chtěli věnovat, funguje jinak, než jste očekávali. Možná je již saturovaný. Mezera na trhu, kterou jste plánovali zaplnit třeba ani neexistuje. Vinou nedostatečné informovanosti jste však nedokázali tento fakt postřehnout.

Ano, společnost Apple žádný nový produkt také nevymyslela, pouze si vybrala produkty stávající a jejich zpracování dovedla k dokonalosti. Ne každý se však může popasovat s osobností Steva Jobse, který takřka vtiskl svou DNA do výrobků Apple. Je prakticky sebevražedným úmyslem pouštět se do neprobádaných vod. Šipku pravděpodobně také nebudete skákat do bazénu, jehož hloubka vám je neznámá. V dnešní žraločí konkurenci tak je právě perfektní znalost prostředí tenkou hranicí mezi úspěchem a neúspěchem.

Nedostatečná podpora ze strany investora

Situace, kdy se investoři odmítnou zúčastnit průběžného financování společnosti, může být známkou toho, že se situace ve firmě neodvíjí podle očekávání. Pokud mají k pochybám dobrý důvod, raději proaktivně zajistěte vyřešení problémů, než abyste s nimi tvrdohlavě bojovali. V případě že nemají, pravděpodobně jste nevěnovali výběru vhodného investora dostatek energie. V obou případech však dopadnete stejně – špatně.

Dobrým způsobem, jak předcházet poklesu důvěry investora, je udržování kontinuálního informačního toku mezi vámi a investorem. V případě transparentní výměny informací a rozumných, opodstatněných finančních nároků není důvod, proč byste si neměli vytvořit vzájemnou důvěru a postupem času prohlubovat obchodní vztah.

Výše zmíněné problémy, mohou řadě podnikatelů připadat jako triviální samozřejmosti, ale občas je dobré si právě tyto samozřejmosti připomenout, neboť na ně lidé zapomínají nebo je podceňují. Často je to právě dodržování základních pravidel, které oddělují zrno od plev. Je krutým faktem, že v prvním roce podnikání zkrachuje 90 procent společností a pouze jedna ze sta dosáhne dlouhodobého úspěchu.

Jak můžeme vidět na příkladech z minulosti, mezi setinou úspěšných můžete být i vy, Steve Jobs také začínal v garáži, podobně jako Bill Gates. Abyste ale mohli jejich velkolepý příběh zopakovat, je třeba se vyhnout základním chybám, mít snahu, odhodlání, správné „know-how“ a možná i trochu toho štěstí.

Pokračováním užívání této stránky souhlasíte s použitím cookies. více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít