Řeě těla - král obchodu
Chcete se stát králem obchodu? 4 triky, jak ovládnout řeč těla
Podnikání

Chcete se stát králem obchodu? 4 triky, jak ovládnout řeč těla

V čem spočívá hlavní tajemství úspěšného obchodu? Co odděluje prvotřídní obchodníky od těch neúspěšných? Odpověď na tyto otázky je překvapivě jednoduchá. Většina z vás pravděpodobně viděla hollywoodský trhák Vlk z Wall Street? V tomto filmu jste mohli celkem jasně vidět, že prezentace vašich myšlenek a argumentů jednoznačně předčí důležitost obsahu slov.
Mark Cuban a dcera Alexis Sofia Cuban
Podnikatel Mark Cuban a jeho dcera Alexis Sofia Cuban v roce 2016.

Mark Cuban, úspěšný americký miliardář a majitel týmu NBA Dallas Mavericks, byl v jednom z mnoha rozhovorů dotázán, co by dělal, kdyby musel začít znovu budovat úspěšnou kariéru. Jeho odpověď vás možná překvapí, prý by přes noc provozoval bar a během dne by se věnoval prodeji.

Pokud sdílíte podobnou myšlenku, měli byste vědět, že v prodeji platí něco jako Paretovo pravidlo, nicméně ještě extrémnější. Pro prodej platí pravidlo 93/7! Co tyto cifry znamenají?

Podle studie, kterou provedl profesor psychologie z kalifornské univerzity v Las Angeles, Albert Mehrabian, existují tři prvky, které odpovídají za to, jak dobře přijímáme cizí poselství, přičemž nás každý ovlivňuje jinak.

  • 7 procent – obsah slov
  • 38 procent – tón našeho projevu
  • 55 procent – řeč těla

Zda prodáte či nikoliv, tak z 93 procent rozhoduje způsob, jakým informace podáváte, nikoliv, co posluchači sdělujete. Trochu smutné je, že není téměř vůbec důležité, co říkáte, ale jak to říkáte, a především jak se u toho tváříte a vystupujete – nonverbální komunikace.

Samozřejmě, že by neměly být obsahem vašeho sdělení nesmysly, mnohem důležitější však je vyladit váš projev a soustředit se na způsob prezentace. Tak získáte obrovský náskok vůči konkurenčním prodejcům, na které, co si budeme povídat, může váš potenciální klient narazit na každém kroku. Následující text vám odhalí 4 tipy, jak dosáhnout okamžitého zlepšení prodejních výsledků.

1. Zpevněte postoj těla

Správné držení těla hraje při nonverbální komunikaci velice důležitou roli, neboť zrcadlí vaše momentální psychické rozpoložení. Pokud se cítíte v pohodě, jste šťastní a máte radost, projevuje se tento stav vzpřímeným otevřeným postojem a napřímením hlavy.

V opačném případě, kdy vás trápí smutek či strach, automaticky zaujímáte ochranný postoj, kterým se snažíte chránit před okolním světem, přičemž zakulatíte záda, snížíte ramena a sklopíte hlavu, čímž vyjadřujete uzavření do sebe. Chcete, aby si váš zákazník myslel, že jste uzavření nebo snad něco tajíte?

2. Nešetřete gesty

Steve Jobs v Kanadě 2016

Steve Jobs – zakladatel společnosti Apple. Foto z listopadu 2016.

Podle studie, která se zaměřila na zkoumání inspirativních TED přednášek, autoři došli k závěru, že nejpopulárnější řečníci použijí v průměru během vystoupení 465 gest, což je téměř dvojnásobek oproti méně oblíbeným přednášejícím. Naše primární instinkty se projevují právě v práci našich rukou, což je prvek, na který se soustředí naše publikum, byť třeba nevědomě.

Pokud nejste silní v nápadné gestikulaci, cvičte práci rukou před zrcadlem. Zjistíte tak na čem pracovat a odstraníte rušivé elementy a nedostatky vašeho projevu. Možná budete překvapeni, jak velkého zlepšení budete schopni dosáhnout pouhým sledováním svých pohybů. Rovněž se můžete učit z vystoupení skvělých rétorů. Za všechny lze jmenovat Steva Jobse. Jeho prezentace nových výrobků Apple slouží jako perfektní studijní materiál. Sledování těchto prezentací vám pomůže efektivně vylepšovat své body language dovednosti včetně gestikulace.

3. Pozor na výraz obličeje

Ve studii z roku 2016, Kasia Wezovski, zakladatelka Centra pro studium řeči těla, vysvětluje, že vysoce výkonní prodejci zaznamenali téměř dvojnásobný nárůst prodejů, pokud se zaměřili na sledování výrazů obličeje svých zákazníků.

Paul Ekman - americký psycholog a spisovatel.
Paul Ekman – americký psycholog a spisovatel.

Známý psycholog Paul Ekman, který je odborníkem na slovo vzatým, je průkopníkem ve zkoumání emocí a jejich vztahu k výrazu obličeje. Podle Ekmana existuje celkem sedm primárních výrazů obličeje. Ať už o jejich projevech víme nebo ne, odhalují naše pravé emoce formou tzv. mikrovýrazů.

Rychlá reakce na komentář – zvrásnění čela nebo mžik očí – vám může prozradit, že nejste momentálně na cestě k úspěšnému cíli. Taková reakce je ekvivalentní situaci, kdy cítíme nepříjemný zápach, nebo se chceme chránit před situací, která nám není příjemná. Samozřejmě není možné stát se přes noc psychologem, pokud si však osvojíte, co který mikrovýraz obličeje znamená, může vám tato informace poskytnout značnou výhodu oproti konkurenci.

4. Trénujte svůj hlasový projev

Během verbální komunikace se zaměřte nejen na to, jaká slova vyřknete, ale zároveň také způsobu, jak je říkáte. Nezapomeňte, že tón hlasu a jeho zřetelnost odpovídá za 38 % úspěchu komunikace.

Zpomalte, když je třeba. Změnou intonace hlasu, zdůrazněte v projevu podstatné věci a každou myšlenku vysvětlujete dostatečně pomalu a jasně. Energii svého projevu se snažte zaměřit na to, co je nejdůležitější, tedy jakým způsobem slova pronášíte.

Musíte být živí a aktivní. Perfektně napsaná ukolébavka bude pořád jenom ukolébavka. Zkrátka, jak se říká: „Kdo nehoří, nemůže ani nikoho zapálit.“

Hodnocení:
4.5 (2 hlasy)

Pokračováním užívání této stránky souhlasíte s použitím cookies. více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít